bza spør i dag om “Respekterer du bloggkommentarene dine?” og lurer på:
Med hvor går din grense? Hva føler du er akseptabel informasjon å ha i kommentarfeltet, og hvilken type informasjon vil du ikke skal knyttes til din blogg og ditt kommentarfelt? Hvor stor innflytelse har innholdet i kommentarfeltet på inntrykket du har av en blogg? Er det respektløs å fjerne eller redigere kommentarer som ikke passer inn i din oppfattelse av sømmelig innhold?
Hva kommentarer reelt sett gjør med en blogg er å fortelle litt om miljøet i bloggen, “slik har vi det her”. Jeg klarer for eksempel ikke å engasjere meg når kommentarene til en post i hovedvekt består av “Ja, helt enig!”, “Dritbra
“, “Du er lite teit!”
Jeg synes det blir lite konstruktivt og gir ikke noe som helst til posten som har blitt skrevet. Jeg mener kommentarer skal være en dynamisk ting, et sted for å utdype og diskutere selve posten.
Selvfølgelig kommer dette helt an på hva posten handler om og hvordan den har blitt skrevet. Noen typer poster åpner for disse korte ‘helt enig’ meldingene, men når noen har skrevet mye og brukt mye tid for å ta for seg et seriøst tema, og hele debatten smuler opp til ‘helt enig’ og ‘du er lite teit’, så.. Men der synes jeg nesten de som skriver kommentarer skal ta endel ansvar. Forskjellen på dynamikk og stagnering kan være “Jeg er enig fordi..” og bare “Jeg er enig”.
Jeg vil også si at jeg får bedre inntrykk av en blogg hvor skribenten engasjerer seg selv. Og spesielt når man skriver poster hvor man hiver ut en haug med synspunkter som skaper debatt og eventuelt kaos. Dette er en av grunnene til at misliker debattene hos de store nettavisene. Det er sjelden journalisten selv kommer ut å enten forsvarer seg, innrømme at h*n tok feil, eller eventuelt forsøker å roe gemyttene. Og de store nettavisene har jo også en overveldende porsjon av lite konstruktive kommentarer, og jeg sitter ofte og lurer på hvorfor de gidder.
Jeg er en av de som er nøye på at din kommentar er relatert til posten og eventuelt til andre kommentarer som har blitt skrevet. Jeg har slettet én kommentar fordi den handlet om noe helt annet enn hva jeg hadde skrevet om i posten. Da skrev jeg epost og forklarte hvorfor.
En annen kommentar jeg har slettet fra en av mine blogger var fordi den ble for privat. Det var en kommentar som skulle vært sendt på epost og ikke publisert på nett. Det var egentlig ikke noe spesielt spennende eller hemmelig i kommentaren, men den tilhørte endel av mine private sfære som jeg ikke deler på nett. Så den ble slettet og igjen ble det sent epost og forklart hvorfor.
Jeg har også slettet et par-tre kommentarer hvor kommentarfeltet har blitt (miss)brukt som gjestebok/ kontaktskjema.
Så hovedregelen for meg er egentlig at kommentarer skal holde seg til emnet, være saklig og holde seg innenfor gjeldende lover, og det tror jeg det er for de fleste andre også. Det er min kommentargrense.
Jeg synes det egentlig er helt greit hvis noen velger å slette eller moderere kommentarer som blir for usaklige eller som ligger langt utenfor både emne og kanskje til og med bloggens ramme, jeg tror det fort kan bli useriøst og få en blogg til å fremstå som useriøs hvis man ikke gjøre det.
Derimot er jeg i mot å slette kommentarer fordi folk er uenig med deg. Hvis du ikke er villig til å høre andres synspunkter, så kanskje ideen er å ha kommentarer stengt, eller la være å blogge om det.
Men egentlig synes jeg folk får sette rammen litt selv på hvordan de vil ha det hos seg, og eventuelt skrive ned noen retningslinjer for kommentarer slik blant annet Martin Bekkelund har gjort hvis man er spesielt nøye eller ser behov for det.

Det er ganske enkelt sånn at det er de kommentarene som man er uenige med som man har størst sannsynlighet for å lære noe av?
March 29, 2008 @ 12:03 am
Jeg er helt enig i uenighet i kommentarfeltet er noe man inviterer til ved å holde det åpent. Men det er etter min mening viktig å administrere kommentarfeltet slik at uenigheten faller på innholdet, og ikke på hverandres reaksjonsmønter. Og med administrering mener jeg ikke redaksjonelle inngrep, men heller lede debattene over på sakens kjerne.
Som radiohode skrev, uenighet og andre synsvinkler skaper som oftest en økt forståelse.
March 29, 2008 @ 12:57 am
Men samtidig kan det noen ganger være nok om man får en kort kommentar som “veldig bra” eller “stilig”. Det er ikke alltid man trenger å si så mye mer. Og så er det ikke alle der ute som er så flinke til å skrive lange og innholdsrike kommentarer.
En ting er hva man ønsker, noe annet er hva man får.
Jeg vil heller ha korte kommentarer, enn ingen.
March 29, 2008 @ 10:27 am
Uenighet er en ting som får meg til å forstå den andre, evt. de andre sidene, og radiohode har rett i at man kan lære mer av dem. Men ja, hvis det er et opphetet emne så er det viktig å styre debatten inn på sak igjen, som du skriver bza.
Eugenie: En kommentar trenger ikke være lang for å gi dynamikk til kommentarfeltet. radiohodes kommentar over er jo et godt eksempel på det.
Men som nevnt hva folk ønsker med sitt kommentarfelt og hvilken form de helst ønsker får egentlig være opp til hver enkelt.
March 29, 2008 @ 11:21 am
Takk for at du henviser til retningslinjene mine. Jeg har faktisk lagt en del arbeid i de.
Retningslinjene utgjør faktisk en forskjell, og jeg får inn langt mindre usaklige / ufine kommentarer nå enn tidligere. Pussig nok har jeg i dag slettet to kommentarer som var direkte sjikanerende.
Jeg føler at jeg er svært liberal med tanke på hvilke kommentarer jeg publiserer, og jeg tåler både uenighet og å bli kalt mye rart. Et sted går imidlertid grensen. Jeg tror ikke denne grensen kan spesifiseres i retningslinjene, det blir mer noe jeg føler meg frem til for hvert enkelt tilfelle. Slik er det nok med de fleste, tror jeg.
Ellers er jeg helt enig med deg.
March 29, 2008 @ 11:35 am
Litt skjønn må nok bruke uansett hvor mange regler man her.
Jeg har egentlig merket at jeg har hatt mest behov for skrevne retningslinjer på engelske blogger/ sider, siden jeg ofte har hatt følelsen av at ‘alt er lov hvis du ikke sier noe annet’ når jeg får kommentarer på disse bloggene.
March 29, 2008 @ 8:42 pm